Ben jij er bewust van wat je uitkraamt? Een op- of aanmerking is zo gemaakt namelijk. En nee, het was wellicht niet persoonlijk bedoeld, maar je had het ook zeker niet tegen je plafond of wel dan? Een opmerking, van negatieve aard, kan tot zeven keer verder komen dan positieve woorden. Zowel op persoonlijk dan wel zakelijk vlak, heeft dat zoveel meer impact dan je denkt. Als jij je hier meer bewust van bent zal je ongetwijfeld daar veel voordeel uit kunnen halen.

Bijkomend feitje; wij onthouden dit soort negatieve berichten ook beter, dat helpt niet mee”.

Klachten en klachtafhandeling is daar een mooi voorbeeld van. Als jouw klanten/cliënten niet tevreden zijn met jouw dienst of product kan dat voor veel negatieve reclame zorgen. Deze berichten verspreiden zich verder en makkelijker dan dat deze klant tevreden was over jouw bedrijf. Bijkomend feitje; wij onthouden dit soort negatieve berichten ook beter, dat helpt niet mee. Je snapt het al, voorkomen is beter dan genezen. Klachten ontkom je wellicht niet aan, maar de afhandeling is daarom ook enorm belangrijk. Als een klant zich gehoord en begrepen voelt, zal de impact van dat ontevreden gevoel minder groot zijn. Communicatie is het sleutelwoord!

– impact van negatieve communicatie –

Ook op de werkvloer kun je veel winst behalen door bewust in te zetten op positieve communicatie. Jij bent het voorbeeld en goed voorbeeld doet volgen. Geen praatjes over anderen, onderlinge issues bespreekbaar maken, werken aan teambuilding. Zomaar wat ideeën om negativiteit de kop in te drukken. Natuurlijk ontstaat dat vanzelf wel een keer maar hoeveel ruimte je het geeft heb je wel zelf in de hand. Hier staat tegenover dat je voor positieve input dan wel wat meer moet investeren. Negatief handelen wil je niet maar daar staat niet automatisch tegenover dat het positief is. Dat kost namelijk nog meer moeite en zal iedereen z’n best voor moeten doen. Heel jammer, maar positiviteit is (vaak) niet met de paplepel ingegoten. Wat levert het je op? Een fijne werkomgeving waar mensen willen blijven en komen werken. Een omgeving waarin ‘gegroeid’ wordt en dus ontwikkeling plaatsvindt. Een plek waar mensen zichzelf kunnen zijn en waardoor ze zich op hun gemak voelen.

”Als jij de omslag weet te maken door wat beter na te denken wat je wilt zeggen, weet ik zeker dat je dat gaat merken.”

Ook in je persoonlijke leven; je relatie, kinderen en vriendschappen, zul je zien dat het echt invloed heeft hoe jij communiceert. Opmerkingen die niet zo aardig zijn, weinig inhoud hebben en daardoor niet goed opgevat kunnen worden, ze komen echt wel aan. En heel vervelend, die blijven lekkerder plakken dan een compliment, waar je waarschijnlijk nog veel meer moeite voor moet doen. Als jij de omslag weet te maken door wat beter na te denken wat je wilt zeggen, weet ik zeker dat je dat gaat merken. Het is niet zozeer dat je daardoor minder mag zeggen of dingen juist niet gaat zeggen, het gaat erom hoe je het zegt. Dat je erover nadenkt wat je boodschap is en het kan niet zo zijn dat je moedwillig iemand probeert te raken, dus het kan echt anders.

– negatieve opmerkingen komen tot zeven keer verder –

Onthoud de feiten; negatieve opmerkingen komen tot zeven keer verder dan de positieve variant. Ik weet niet hoe het met jouw hogere wiskunde zit, maar ik zou zeggen; doe er je voordeel mee!