De reden dat mensen thuis komen te zitten is uiteenlopend. Griepjes, noodsituaties en dat soort redenen zijn duidelijk en aanwijsbaar. Maar er zijn vaak (echt vaak!) onderliggende redenen die spelen waardoor jouw mensen, soms zelfs langdurig, thuis komen te zitten. Als het gelukkig niet zo ver hoeft komen, dan wel dat het hun functioneren op de werkvloer beïnvloed. Wat zich bij de mensen thuis afspeelt is niet aan de orde van de dag maar hoe hard zij en jij het wellicht buiten de deur proberen te houden, het wordt echt wel meegenomen naar het werk. Er zijn genoeg problemen te bedenken die bij mensen onder de huid kruipen waardoor het onmogelijk is om hier niet mee bezig te zijn. Tot zover de illusie werk en privé gescheiden houden… want nee, dat gaat niet. Nu kan jij je hiervoor openstellen en de situatie creëren dat er ruimte is om dat eventueel te kunnen delen maar vaak levert dat niet veel op. De omgeving leent zich er niet voor om je kwetsbaar open te stellen want er kan gevoelsmatig veel te veel vanaf hangen. De omgeving is niet ‘veilig’ genoeg om te delen.

”Tot zover de illusie werk en privé gescheiden houden…”

Daarbij komt met volgende; met het runnen van je zaak en de ontwikkelingen die zich daarin voordoen is het soms ontzettend ‘vermoeiend’ om je met zaken bezig te moeten houden die voor je gevoel niets opleveren. Jij hebt je drukke agenda en als iedereen doet wat die moet doen geeft dat gewoon rust. Dit soort personeelszaken zijn energievreters, voor elke partij.

– de pleister op de wond zijn is wellicht op lange termijn een hele investering –

Misschien lees je dit en denk je bij jezelf dat het allemaal wel meevalt bij jou. Maar echt, ook bij jou mensen spelen er dingen die van invloed kunnen zijn. Vrouwen met parttimefuncties die heel hard bezig zijn om alle ballen hoog te houden maar vooral niet willen klagen. Mannen en vrouwen met financiële zorgen thuis of problemen in families die echt wel willen werken maar daardoor de hele dag ‘kopzorgen’ hebben. Jongens die je elke dag op pad stuurt die echt niet bij hun baas willen vertellen over de problemen met hun vrouw en/of kinderen maar liever gewoon dat biertje bij je drinken op vrijdagmiddag. Het hoeven geen grote problemen te zijn maar dat kunnen ze wel worden en daar kun jij preventief mee omgaan. Want uiteindelijk zit niemand erop te wachten op een burn-out of iets dergelijks.

”…een laagdrempelig aanspreekpunt, levert veel meer op dan alleen preventie”

En weet je wat ik denk? Dat als jij het zo weet te organiseren, dat er voor iedereen een laagdrempelig aanspreekpunt is, dat dat veel meer oplevert als alleen preventie. Jouw mensen voelen zich gezien en gehoord en zijn op hun gemak. Je geeft ze een veilige omgeving waarin kwetsbaarheid ook mag bestaan en dat zorgt voor loyaliteit bij je personeel. Jouw plek is een fijne plek om te werken. Die pleister op de wond kunnen zijn is op lange termijn wellicht een hele goede investering. Is het lastig om binnenshuis hier iemand voor aan te stellen? Denk dan eens aan hulp van buitenaf. Ook kan ik hierin wat voor je betekenen.