Druk ervaren, door wat dan ook, kan heel lastig zijn om mee om te gaan. Stress is dagelijkse kost, werk en gezin draaien gewoon door en daarvoor is een constante druk voelen bijna net zoals normaal als je ontbijt van deze ochtend.

De tijd dringt voor, ja voor wat eigenlijk?”

Soms kan het voelen alsof de zandloper loopt, sneller dan het jou uitkomt. Dat de tijd dringt voor, ja voor wat eigenlijk? Druk ervaren, van binnenuit of buitenaf, kan een verschillende uitwerking hebben. Sommigen gaan er juist goed op, die presteren onder druk sneller en beter. Het kan echter ook verlammend werken en soms zelfs met lichamelijke klachten wat gewoonweg zorgwekkend is. Het is handig om te weten hoe dat bij jou zit. Want of de druk van binnen of van buiten komt maakt niet alleen uit voor jou, maar ook voor hoe je er mee omgaat.

– soms kan het voelen alsof er een zandloper loopt, sneller dan het jou uitkomt –

Als de druk van buitenaf komt ben jij gevoelig voor een drukke agenda. Deadlines zijn dingen waar je enorm tegenaan hikt, afspraken voelen als een enorm blok aan je been en je voelt daardoor de ruimte slinken voor andere bezigheden. Een drukke (werk)week hoeft echt niet verkeerd te zijn maar als je het zo ervaart dan zit je jezelf op den duur wel dusdanig in de weg dat het ook niet meer hetgeen oplevert waar je het voor doet. Vaak lijkt het alsof je ‘hier niets aan kan doen’ en dat het je gewoon overkomt. Maar niets is minder waar. Die gedachten zijn excuses die je laten accepteren dat het nu eenmaal zo is. Je eigen beleving en mindset is hierin essentieel. Neem een beetje afstand van je situatie, zowel letterlijk als figuurlijk. Bekijk wat er te doen staat en je ervaart vanzelf waar je tegenop zit. Bedenk wat je hiermee kan helpen. Dat kan van alles zijn en dat is aan jezelf om dat in te vullen, maar je kunt denken aan; hulp vragen, afspraak verzetten, oppas regelen, opdracht uitbesteden etc. Wat je hierna te doen staat is het lastigste, namelijk het daadwerkelijk handelen naar je eigen idee. Dat ligt nu eenmaal niet in je aard, niet voor niets is de druk dusdanig opgevoerd.

”Druk ervaren terwijl je tegelijkertijd denkt dat je de boel zo lekker op de rit hebt..”

Ook zijn er onder ons types die juist in staat zijn de druk van binnenuit op te voeren. Deze mensen werken perfect onder routine, structuur en strakke planning. De week laten gaan zoals deze altijd gaat en functioneren zo het beste. Lastig wordt het dan als er gebeurtenissen passeren die je niet mee kon nemen in je planning. Situaties die je niet had kunnen voorzien. Omstandigheden waar je niet op gerekend had. Zodoende kan het knap lastig worden. De druk ervaren terwijl je tegelijkertijd denkt dat je de boel zo lekker op de rit hebt. Wat te doen? Wederom afstand nemen van je situatie en in dit geval bedenken; wat moet er echt? Wat is nodig? En de belangrijkste, wat wil ik? Kijk objectief naar je planning, moet dit echt of moet dit omdat ik dit altijd zo doe? Kan het anders deze week? Vaak zie je al ruimte ontstaan door antwoord te geven op deze vragen. Nu is het lastigste om er ook zo na te handelen. Skip die dingen die niet noodzakelijk zijn en laat de routine even los, zo zie je ook ruimte ontstaan voor spontaniteit. Dat verlaagt de druk gelijk!

Een zandloper kun je omdraaien en opnieuw en opnieuw.. niet om je uitstelgedrag aan te leren;), wel om je de kans te geven het ook anders te ervaren!